Elektromobily – pozdě, ale přece

3.5.2017

Elektromobily – pozdě, ale přece

Je až pozoruhodné, jak se u nás elektromobilům nedaří. V loňském roce počet nově registrovaných elektromobilů poklesl na pouhých 271 vozů z celkového počtu 259 693 nově registrovaných automobilů. Za posledních pět let pak bylo registrováno celkem jen 1067 kusů. Obdobně se příliš nedaří rozšiřovat síť nezbytných rychlodobíjecích stanic s konektory CHAdeMO a Combo. SuperCharger pro vozy Tesla je u nás zatím jen jediný a výstavba dalších dvou se připravuje. Některé regiony, např. jižní Čechy, jsou v tomto směru prakticky nedotčeny, což majitelům elektromobilů výrazně omezuje možnosti využití jejich vozů na velké části území ČR.

V některých vyspělých evropských zemích jsou elektromobily úspěšnější. Na zatím nejrozvinutějším evropském trhu v Norsku se vloni díky štědré podpoře a daňovým úlevám prodalo přes 45 600 elektromobilů a plug-in hybridů a celkem již po norských silnicích jezdí více než 150 000 vozidel „do zásuvky“. I v konzervativním „dieselovém“ Německu se vloni, zčásti i díky zavedení podpory 4000 €, prodalo cca 27 400 elektrických vozů.

Je možné, že impuls k rozvoji elektromobility k nám nakonec přijde z neočekávaného směru – z Číny. Neúnosně znečištěné ovzduší a hluk ve velkých čínských městech totiž vyžaduje radikální řešení. Již od příštího roku tak budou mít automobilky na stole požadavek na povinný podíl elektromobilů na celkovém počtu prodaných vozů na čínském trhu. Není proto náhodou, že Škoda představila koncept nového elektrického vozu Vision E právě na autosalonu Šanghaji. Jakmile se bude ve velkém vyrábět, bude se také prodávat. I u nás.

 

Společnost Amper Market, a.s. nabízí již několik let majitelům elektromobilů výhodný tarif.  Současně společnost ověřuje i možnost dobíjení elektromobilů v rámci systému obchodní virtuální elektrárny.

Institut energetické ekonomie > Partneři > Elektromobily – pozdě, ale přece